Tässä kirjoitellaan ikuisuusprojektista, joka näyttää edelleen tältä…
Auto on hankittu osina syksyllä 2014. Kahdeksassa vuodessa ei käytännössä tapahtunut muuta kuin koppa nostettiin alustan päältä ja alustan päälle pystytettin pressutalli.
Auton papereita ja valmistenumeroita tutkiskelemalla vahvistui tämän palapelin luonne. Alusta on vuodelta 1969, moottori 1968 ja koppa 1971. Sinänsä kaikki osuu tuohon ”Akvaarion” aikaikkunaan 1968-1973 ja osien pitäisi sopia hyvin yhteen.
18.7.2022 Uusi alku
Melkoiselta latolöydöltä tuo äkkiseltään näyttää, mutta kaikesta pinnassa olevasta roskasta ja heinästä huolimatta kaikki tuntuisi olevan ehjää ja kovaa. Akseliputket ja vakaaja vaikuttaa olevan kohtuu paksun alustamassan peitossa, mutta sen alla aivan siistiä
Vihdoin kesällä 2022 homma sai hiukan uutta tuulta ja sain irrotettua etuakselin kunnostusta varten.
Palikat on tarkoitus purkaa kunnostusta varten, putsata ruosteesta ja niputtaa takaisin.
Vasta pyöriä irrottaessa huomasin, että akselissa on levyjarrut. Sinänsä mielenkiintoista, kun ymmärtääkseni tuon ikäisessä ainoastaan 1500 koneella varustetuissa on alun perin levyt. Kukaanhan ei tiedä mistä akselisto on, joten eipä tuosta ainakaan mitään haittaa ole – päin vastoin.
Oikeastaan ainoat käyttökelvottomat osat on jarrukilvet, joten ne, pallonivelet ja rasvatiivisteet menee vaihtoon. Samalla tarkoitus olisi vaihtaa olka-akselit pari tuumaa madaltiin (drop spindle).
13.8.
Vihdoinkin etuakselisto alkaa olemaan palasina. Selkäkipu on pitänyt sitkeästi poissa kuplan kimpusta, mutta kesän aikana kuitenkin pyörät, jarrut, iskarit ja spindlet sain irrotettua ja vihdoin myös vakaajan. Aloin vakaajasta poistamaan kohtuuliset paksua massakerrosta ja samalla kokeilin myös tuohon akselistoon samaa hommaa. Massan poistossa tehokkaaksi keinoksi paljastui rälläkkä ja kuppiharja.
Alla pari kuvaa, kuinka kuppiharja on purrrut ja itse työväline.
Mitenköhön tämä keskustelu käynnistyy